Партньорството между финансови институции и стартъпи е неизбежно: Георги Галчин пред сп. HiComm

01.11.2018    Share +

Партньорството между финансови институции и стартъпи е неизбежно: Георги Галчин пред сп. HiComm

Какво превръща бизнес продукта в начин на живот и как TBI Bank използва тази стратегия по пътя си към дигитална трансформация? Отговорите на тези въпроси са на страниците на списание HiComm в интервю с Георги Галчин, като освен за тях, там можете да прочетете за мобилното ни приложение и плана от 3 стъпки за постигане на иновация.

Как новите технологии променят банкирането и финансовия сектор като цяло?

Новите технологии променят всичко около нас. Финансовият сектор не изостава, но скоростта на възприемане на дигиталните иновации, а и самите услуги в отделните държави са различни. В TBI Bank ние вярваме, че в България има голям потенциал за налагането на дигитални решения. Те ще са в основата на това как ще взаимодействаме с нашите клиенти в бъдеще. Именно клиентите определят посоката – какво и как да се предлага на пазара. Затова водещ за нас е стремежът да им предлагаме бързо и качествено обслужване и възможността те сами дистанционно да ползват нашите финансови решения. Имайте предвид, че TBI Bank има малко по-специализиран фокус от универсалните банки, нашият фокус е в кредитирането. През годините ние сме доказали стойността си за потребителите в този сегмент. Затова се стремим да превърнем именно него в по-удобен и гъвкав за потребителите, вече онлайн.

Как постигате това трансформиране на кредитирането и какви са плановете Ви в тази насока?

Наш приоритет са мобилните решения. За да бъде един продукт успешен, той трябва да се доближава до начина на живот на потребителите. Смартфонът е стандарт. Имайки това предвид, в TBI Bank се стремим да присъстваме там и да сме част от потребителското изживяване на клиентите. Инвестираме в технологии, чрез които да опростим максимално нужните действия на хората при използване на кредитни услуги през телефона. Ако върнем лентата назад, само допреди няколко години се изискваха всякакви документи на хартия, дори за най-елементарните операции. Вече такива почти не се изискват, като основните услуги могат да се правят дори дистанционно през интернет. Все по-голяма част от дейностите вече не се забелязват от потребителите, защото минават на заден фон. Това изисква сериозно партниране с компании и институции. Тази автоматизация е ключова за успеха във финансовия сектор.

Тоест, създаването на мобилно приложение е основният фокус на TBI Bank?

Мобилното приложение, което планираме, не е самоцел, но то ще обхване целия ни основен бизнес. Доста от услугите ни и сега са достъпни онлайн, но просто ще улесним още повече клиентите по начина на употреба. Ще използваме натрупания ноу-хау от други пазари на групата – този на компанията-майка 4finance, a и опита на TBI Bank в Румъния. Там нашите потребителите имат възможност за стоково кредитиране изцяло онлайн, без да се налага да посещават офис или да се срещат с представител на банката. Това става чрез видеовръзка и електронни подписи, като скоро тези иновации ще бъдат представени и в България.

Как потребителите гледат на всички тези нововъведения? Отворени ли са за тях?

Пазарите са много различни и не смятам, че има едно универсално решение, което работи навсякъде. Ние експериментираме кое как ще се приеме в отделните държави. В Букурещ например състоянието на комуникациите е такова, че когато потребителите се опитат да направят покупка онлайн или заявка за услуга, не винаги е успешно, заради качеството на интернет връзката. Това разваля потребителското изживяване. В България няма да е така, защото в големите градове комуникациите са на много високо ниво. Освен това страната ни се налага все повече като иновативен хъб за региона.

TBI Bank има два типа потребители – първият са крайните, които вече засегнахме, но ние работим и с хиляди наши търговци и представители. Те също предоставят по един или друг начин нашите продукти и услуги. Стремежът ни е да се интегрираме максимално добре с техните системи и възможности, за да може потребителят да остане доволен от бързия и лесен процес. Защото той е общ: ако човек отиде в „Техномаркет“, купи си телевизор и поиска кредит за него – той става клиент както на магазина, така и на нас.

Иновациите при TBI Bank се развиват изцяло вътрешно или разчитате и на партньорства със стартъпи и други IT компании?

Иновациите при нас се развиват по три начина – чрез технологии на утвърдени IT компании, сътрудничества с малки стартъпи, както и с вътрешни разработки. При всеки един от начините използваме ресурси както от българския, така и от другите пазари, в които оперираме. Все пак 4finance има бизнес в 17 държави и ноу-хау във всяка една от тях. Отворени сме за идеи и решения от всички възможни канали.

Преди няколко години имаше очаквания, че в един момент класическите компании ще изчезнат напълно за сметка на дигиталните. Това, което се случва в момента, е по-скоро задълбоченото партниране между двата типа. Утвърдените бизнеси са много силно регулирани, което се оказва проблем за технологичните. Затова в повечето случаи правилният начин е тясното сътрудничество между стартъпите, финтех компании и финансови институции. От друга страна, TBI Bank е гъвкава организация, която бързо се ориентира към промените, и затова сме сред първите банки на пазара, които започнаха да работят по посока на дигитална трансформация. В този смисъл целта ни е да отговаряме на очакванията на нашите клиентите, а това е възможно, когато използваме синергията от вътрешни ресурси и външни партньорства. 

Сигурността ли е най-голямото предизвикателство на дигиталните технологии?

Според мен сигурността е предизвикателство, но не в обичайния контекст, който повечето хора я възприемат. Най-трудната част е да направим така, че повишените мерки за сигурност да не развалят и затруднят потребителското изживяване. Зад едно обикновено интернет банкиране стоят много и сложни системи, които анализират всяка една трансакция и действие, така че да установят дали има компрометиране, или не. Предизвикателство е всичко това да се случва на заден фон и да остава скрито за потребителите. Иначе съществуват много технологии, включително и ние разполагаме с достатъчно такива, с които да защитим нашите клиенти по най-добрия начин.

Контакти

Център за обслужване на клиенти
0700 17 571 / *8242

Работно време:
Понеделник - Петък
| 08:00 - 20:00 

Събота - Неделя
| 10:00 - 18:00 

Офис мрежа

Централен офис

1421 София, България,
ул. Димитър Хаджикоцев 52-54